Prêt-à-porter

Prêt-à-porter

Tą francuską nazwą określa się odzież gotową do noszenia. Co ciekawe, mimo wieloletniej tradycji francuskich couturiers, czyli twórców mody szytej na miarę, dziś to właśnie prêt-à-porter stanowi dominujący dział przemysłu modowego we Francji. Jego początki datuje się na lata 40. XX wieku, choć zarówno ubiory gotowe, jak i sam termin prêt-à-porter popularność zyskały nieco później. Według historyków mody po raz pierwszy sformułowania tego użyto w 1949 roku. Sama moda na tworzenie ubiorów gotowych wynikała z potrzeb ówczesnych kobiet. Dopasowane gorsety i suknie, które miały perfekcyjnie podkreślać kobiecą sylwetkę, odeszły w niepamięć, a zamiast nich pojawiały się luźniejsze kroje. Dzięki temu nie było przymusu dopasowywania ubrań do figury. Przemysł ubiorów gotowych już dawno prężnie działał w Stanach Zjednoczonych, dlatego Francja postanowiła wypróbować ten sam model działalności, jak się później okazało – z sukcesem. Kobiety z chęcią sięgały po ubiory prêt-à-porter, których największą zaletą było to, że były dostępne od ręki. Tendencja ta utrzymuje się do dziś, ale najsłynniejsze domy mody, takie jak Dior czy Chanel poza kolekcjami prêt-à-porter wciąż tworzą to, co charakterystyczne dla francuskiego świata mody, czyli wyjątkowe linie haute couture.

Powiązane hasła:
Prêt-à-porter