Fashion Revolution
Czym zajmuje się organizacja Fashion Revolution?
Fashion Revolution [ang. rewolucja w modzie/rewolucja mody] - organizacja pożytku publicznego założona w 2013 roku w Wielkiej Brytanii, reprezentowana przez The Fashion Revolution Foundation i Fashion Revolution CIC oraz oddziały w kilkudziesięciu krajach na całym świecie. Działa na rzecz uczynienia branży mody zrównoważoną, transparentną, bezpieczną, uczciwą i odpowiedzialną; skupia twórców, projektantów, naukowców, pisarzy, liderów biznesu, polityków, właścicieli marek, sprzedawców, producentów, pracowników produkcji, związki zawodowe, aktywistów, miłośników mody.
Ruch powstał po katastrofie budowlanej kompleksu Rana Plaza w Bangladeszu, uznawanej za czwarty największy pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadek tego typu w historii. Od początku istnienia ruch działa na rzecz reformy branży mody, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby wdrażania i egzekwowania większej przejrzystości w łańcuchu dostaw i odpowiedzialnych praktyk przemysłu związanego z modą, w szczególności sektorów: odzieżowego, obuwniczego i z nimi powiązanych. W swoim manifeście organizacja opisuje przyjazną i transparentną wizję świata mody, w której każdy pracownik jest ważny i szanowany za swoją pracę. Fashion Revolution zachęca, by w każdą rocznicę katastrofy w Bangladeszu przyłączyć się do kampanii Fashion Revolution Week. Jest ona czasem dyskusji, wydarzeń branżowych czy akcji edukacyjnych, ale także okazją do zadawania firmom pytań o warunki produkcji ubrań (przez użycie hasztagów #whomademyclothes i #whatsinmyclothes). Jako przedsięwzięcie na skalę globalną Fashion Revolution ma edukować, monitorować, mobilizować, mówić w imieniu słabszych, ponownie połączyć poszczególne elementy całego łańcucha dostaw w jedną całość, zapobiegać kolejnym tragediom, ale także ukazywać pozytywny wpływ mody na świat oraz podkreślać rolę tych, którzy każdego dnia przyczyniają się do tego wpływu.
Definicje Fashion Revolution oraz Fashion Revolution Week, na których opiera się ta definicja, zostały umieszczone w publikacji stowarzyszenia Fashion Revolution Polska “Leksykon mody odpowiedzialnej”.
Ewelina Antonowicz
Ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju i CSR w branży mody. ...