Wizerunek #prawomody
Wizerunek to nasz wygląd, czyli twarz, sylwetka, ale także charakterystyczne ruchy czy atrybuty (np. charakterystyczny krok, melonik i laseczka Charlie Chaplin’a). Wizerunek jest prawem osobistym, niezbywalnym, nie dziedzicznym, wyłączonym z obrotu i powstającym na rzecz jednej osoby aż do śmierci. Należy do katalogu dóbr osobistych.
Wizerunek jest narzędziem, którym część osób posługuje się w celach zarobkowych np. modelka, aktor, czy polityk, stąd tak ważna jest jego ochrona prawna.
W celu rozpowszechniania wizerunku konieczne jest uzyskanie odpowiedniej zgody (zezwolenia). Zasada ta ma jednak kilka wyjątków - zgoda osoby, której wizerunek jest wykorzystywany nie jest wymagana, gdy:
- osoba ta otrzymała wynagrodzenie za pozowanie, jeżeli nie ma wyraźnego innego zastrzeżenia,
- rozpowszechniamy wizerunek osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych,
- lub osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
Ciężar posiadania odpowiedniej zgody na rozpowszechnienie wizerunku spoczywa na osobie, która ten wizerunek wykorzystuje. Osoba “poszkodowana” takim naruszeniem ma szereg uprawnień, jak np. żądanie zapłaty zadośćuczynienia czy żądanie zaprzestania naruszeń.
Przykłady wykorzystywania wizerunku w branży mody:
- wizerunek modelek i modeli w sesjach zdjęciowych, lookbookach, czy reklamach;
- wykorzystanie wizerunku gwiazdy na koszulkach;
- wizerunek aktorów, modeli, czy modelek w teledyskach.
Instytut Prawa Mody
Prawnicy, którzy dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, współpracując ze wszystkimi uczestnikami branży mody....