Brand #prawomody
Często mylnie stosowany jako synonim słowa marka, należy jednak oddzielić od siebie te dwa pojęcia. Brand jest pojęciem szerszym - zawiera w sobie nie tylko markę, ale i całą koncepcję danego przedsięwzięcia. Chodzi o to, co kryje się za produktem, komunikacją, co chce się przekazać. Brand to wartości, do których chce się przekonać klientów, to pewna ideologia.
Dobrym przykładem jest Chanel. Obecnie z pewnością możemy powiedzieć, że logo Chanel jest znakiem renomowanym. Jego rozpoznawalność i dobre skojarzenia są już oderwane od konkretnych towarów. Jest to rezultatem świetnej strategii ochrony marki. Chanel ma zarejestrowanych mnóstwo znaków towarowych, czy wzorów swoich torebek, perfum, etc. Dodatkowo Chanel ze swoimi naruszycielami na bieżąco, podejmując szereg działań mających na celu wyegzekwowanie swoich praw.
Przykłady dobrze rozwiniętych brandów:
● Chanel i jej linie: ubrania, obuwie, perfumy, akcesoria do makijażu, biżuteria, zegarki, a nawet wina,
● H&M i inne należące do niego marki: H&M Home, COS, & Other Stories, ARKET, Cheap Monday, Monki, czy Weekday,
● LVMH, do którego należą marki takie jak: LOEWE, LV, Fendi, Celine, Christian Dior, Givenchy, Kenzo, Marc Jacobs.
Często dochodzi do kopiowania nie tylko nazw marek czy produktów, ale i całej filozofii przekazywanej przez dany brand. Kopiowane są layouty stron internetowych, naśladowana jest komunikacja w social mediach, pomysły na sesje zdjęciowe lub sposób prezentacji produktów. W celu zabezpieczenia elementu swojego brandu przed naruszeniami, warto zarejestrować logo jako znak towarowy, a projekty czy gotowe ubrania jako wzory przemysłowe.
Instytut Prawa Mody
Prawnicy, którzy dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, współpracując ze wszystkimi uczestnikami branży mody....