Prawa konsumenta #prawomody
Prawami konsumenta określa się zbiór przepisów wskazujący na zasady współpracy pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.
Konsumentowi przysługują liczne uprawnienia i uproszczenia w relacji z przedsiębiorcą, w szczególności, gdy konsument dokonuje zakupu towaru na odległość (np. przez Internet) i jest to m.in. 14 dniowe prawo do odstąpienia od umowy. Aktualne uregulowania, z którymi musi zapoznać się każdy przedsiębiorca i konsument, znajdują się w Ustawie o prawach konsumenta oraz odpowiednich przepisach Kodeksu cywilnego.
Duże sklepy bardzo często pozwalają na skorzystanie z “prawa do zwrotu” w terminach dłuższych niż te wskazane powyżej, np. 30, 60, czy 120 dni. Jest to w pełni legalne, jednakże konsument musi zwrócić uwagę, że wszystkie terminy powyżej 14 dni, mogą być obwarowane dodatkowymi obostrzeniami, czy zasadami.
Prawo do odstąpienia oraz większość praw konsumenta działa tylko w Internecie, przy zakupach na odległość - a nie w sklepach stacjonarnych. Sklepy stacjonarne, o ile przyjmują zwroty, robią to wyłącznie z własnej dobrej woli i według własnych zasad zawartych w regulaminach zwrotu.
Ciekawym zjawiskiem jest tzw. wardrobing, czyli zakup odzieży w celu jej jednorazowego lub kilkurazowego użycia, a następnie zwrotu. W takim wypadku zasady opisane powyżej oczywiście znajdą zastosowanie, przy czym należy zaznaczyć, że sklep w chwili wykrycia uszkodzeń czy zabrudzeń ma prawo potrącić odpowiednią kwotę za przywrócenie do stanu ponownej używalności takiego produktu.
Instytut Prawa Mody
Prawnicy, którzy dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniem, współpracując ze wszystkimi uczestnikami branży mody....