Yohji Yamamoto
Japoński projektant, jeden z propagatorów awangardowej fali projektowania, która pojawiła się w Japonii na przełomie lat 70 i 80. Absolwent prawa Uniwersytetu Keio oraz projektowania mody Bunka Fashion College. Pierwsze kroki we własnym biznesie stawia w 1972r. tworząc markę Y’s. W 1981r. po raz pierwszy pokazuje swoją kolekcję w Paryżu. Twierdzi, że „perfekcja jest brzydka” i proponuje sylwetki androgeniczne, oversizowe, surowe, jakby niedokończone. Jego kolekcje cechuje zawężona kolorystyka (czerń jako baza), dekonstrukcja, asymetryczne cięcia, przesunięte szwy, draperie, różnorodność faktur, nietypowe wykończenia. Inspiracje czerpie z własnego dziedzictwa kulturowego, często też odnosi się do historii ubioru. Nazywa siebie krawcem, a nie projektantem mody . Nie podąża za trendami, szuka spójności pomiędzy ubraniem a sztuką. Współpracując z marką adidas, od 2003roku projektuje sportowe kolekcje pod nazwą Y-3. Ma na swoim koncie kilka prestiżowych wystaw – m.in. w Muzeum MOMU w Antwerpii czy w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Otrzymał także wiele nagród – m.in. Kawalera Orderu Sztuki i Literatury, wyróżnienie przyznawane przez francuskiego ministra kultury czy honorowy tytuł Royal Designer for Industry, przyznawany przez Królewskie Towarzystwo Sztuk Pięknych , Produkcji i Handlu w Angli.
Monika Harłacz
Visual merchandiser, stylistka, dyplomowana projektantka ubioru i wykładowca....