Martin Margiela
Nieszablonowa postać w świecie mody. Urodził się w Belgii. Ukończył Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Antwerpii (1979r.). Jest projektantem tajemniczym - nie pozwala się fotografować, rzadko udziela wywiadów. Pracował jako asystent Jeana Paula Gaultiera. W 1988 roku, w Paryżu wraz z Jenny Meirens powołuje do życia Maison Martin Margiela. W pracowni dominuje biel, a pracownicy ubrani są w białe fartuchy. Wszyscy są równi, tworzą spójną społeczność. W pierwszym okresie ubrania sygnowane są białą, pustą metką z czterema szwami, która szybko staje się synonimem awangardowej rewolucji w modzie. Margiela kwestionuje estetykę lat 80tych - odrzuca bogactwo i przepych, w zamian proponuje minimalizm, dekonstrukcję, zewnętrzne szwy, przeskalowanie i niekonwencjonalne materiały. Jego wizytówka to także modowy recykling - tworzy top z wyprutych zamków , starych rękawiczek, sweter ze skarpetek czy kamizelkę z potłuczonych naczyń. Doskonale znane są jego buty Tabi (duży palec oddzielony od pozostałych) wzorowane na tradycyjnych japońskich skarpetach o tej samej nazwie, oversizowa, biała koszula, fotografie ubrań nadrukowane na proste formy czy płaszcz wyglądający niczym ciepła kołdra. W 2002 roku marka zostaje kupiona przez Renzo Rosso (koncern OTB), a w 2009 roku Margiela odchodzi z firmy. Od 2014 dyrektorem kreatywnym marki jest kontrowersyjny John Galliano.
W 2018 roku w Paryżu odbyły się dwie retrospektywne wystawy projektanta. W Muzeum Sztuki Dekoracyjnej zaprezentowano modele z okresu współpracy Margieli z marką Hermes, której był dyrektorem kreatywnym w latach 1997 – 2003. Wystawa w Pałacu Galliera była z kolei swoistym hołdem dla całej twórczości projektanta - sam Margiela zadbał o każdy szczegół ekspozycji, będąc jej dyrektorem artystycznym.
Monika Harłacz
Visual merchandiser, stylistka, dyplomowana projektantka ubioru i wykładowca....