Cristóbal Balenciaga
Cristóbal Balenciaga - kim był i jak zaczęła się jego kariera?
Cristóbal Balenciaga to hiszpański projektant mody, urodzony w 1895 roku w niewielkiej miejscowości Getaria, w branży zadebiutował w 1919 roku. W 1936 roku przeniósł się do Paryża. Mówi się o nim, że z chirurgiczną precyzją projektował damskie ubrania, przez co zyskał status najlepszego konstruktora odzieży, który wyprzedzał swoją epokę. Niechętnie kontaktował się z mediami, ale jego mistrzowskie prace mówiły same za siebie. To jemu zawdzięczamy baby-doll i bombkę – sukienki, które stały się hitem w latach 60., a także misternie skrojone żakiety, które jak żadne inne podkreślały kobiecą sylwetkę. Cristóbal Balenciaga zmarł w 1972 roku, a marka sygnowana jego nazwiskiem pod kierownictwem nowych dyrektorów kreatywnych wciąż jest na szczycie. Balenciaga był jednym z nielicznych projektantów mody (jeśli nie jedynym), którego szanowali i podziwiali inni wielcy twórcy – Chanel, Givenchy czy Dior.
Balenciaga - dyrektorzy kreatywni
Pierwszą kolekcję ready to wear domu mody Balenciaga zaprojektował Michel Goma. W 1992 roku zastąpił go holenderski designer Josephus Thimister, który zatrudnił między innymi Nicolasa Ghesquiere. Ten w 1997 został dyrektorem artystycznym marki Balenciaga i pozostał nim do 2012 roku, kiedy to zastąpił go Alexander Wang. Od 2015 roku stanowisko to zajmuje projektant gruzińskiego pochodzenia, Demna Gvasalia, uważany jest za jednego z największych wizjonerów świata mody.
Balenciaga Triple S i nie tylko
Dom mody Balenciaga przeżył absolutną transformację pod rządami Demny Gvasali. Marka zaczęła ochoczo pogrywać sobie z klasyką, sięgać po trudną estetykę (na przykład rodem z sowieckich osiedli) i zmieniać sposób postrzegania kampanii reklamowych. Okazuje się, że takiego rewolucyjnego ducha od dawna potrzebował świat mody. Demna Gvasala jest autorem najgorętszych projektów ostatnich lat: buty Triple S Balenciaga (chunky sneakers na grubej podeszwie), trójkątne torebki nawet zwyczajna koszulka z logo Balenciaga stały się obiektem pożądania milionów fashionistów na całym świecie i jednymi z najchętniej kopiowanych przez sieciówki projektów.