Customizing
To proces personalizacji danego produktu w sposób niepowtarzalny i unikatowy, który ma na celu spełnienie indywidualnych oczekiwań konsumenta.
Wyrażenie pochodzi od angielskiego czasownika to customize oznaczającego dostosowanie do indywidualnych potrzeb.
W modzie niestandardowe dopasowanie ubrań, obuwia czy akcesoriów, poprzez dodanie oryginalnego elementu, np. motywu dekoracyjnego, imienia czy inicjałów, nadaje im osobisty charakter. Spersonalizowany produkt przynależy do konkretnej osoby, wyróżnia jej osobowość i podkreśla indywidualność.
To uosobienie luksusu, utożsamiane z custom-made, czyli tym, co szyte na miarę. Pionierem personalizacji produktów był dom mody Louis Vuitton, który od lat oferuje usługę customizing swoich walizek, kuferków, portfeli „firmowanych” inicjałami ich właścicieli. Customizing akcesoriów proponują m.in. Burberry, Prada, Gucci, Fendi, Dior, także brandy sportowe, jak Nike czy Adidas, dają klientom możliwość stworzenia unikatów poprzez indywidualny dobór kolorów, wzorów i nadruków wybranego modelu obuwia.
Przełomem w dostępności spersonalizowanych unikatów jest decyzja sieciowego giganta prȇt-à-porter, marki Zara, która wprowadziła usługę customizing w swoich największych europejskich sklepach.
Tendencja, która do niedawna była przywilejem zarezerwowanym dla nielicznych ze świata haute couture, dziś staje się dostępna dla większości w kolekcjach prȇt-à-porter.
Urszula Gnyś
Językoznawca, italianistka, absolwentka filologii włoskiej w Rzymie, pasjonatka mody. ...