Hype

Hype

Co oznacza słowo Hype?

Na ulicach i w mowie potocznej coraz częściej słyszymy określenie „hype”. Według podręcznikowej definicji słowo hype oznacza po prostu „szum”. Najczęściej stosuje się je w odniesieniu do sytuacji czy wydarzenia, które poprzez intensywną promocję w mediach, ma przyciągnąć większe zainteresowanie i rozpoznawalność danego eventu.

W branży modowej, a zwłaszcza w streetwearze, hype pojawia się coraz częściej i oznacza obecnie coś zupełnie innego, niż tylko chwilową popularność danego produktu czy marki. Hype’em określamy bardzo mocny trend, podekscytowanie i przywiązanie grupy konsumentów, ogromny popyt i pożądanie danego produktu. Zwrot ten nie dotyczy już tylko chwilowej „mody”, aktualnie modnego wzoru czy popularnego modelu torebki. Obecnie ze słowem hype utożsamiamy również pewną energię, styl bycia, status społeczny i przynależność do określonej grupy społecznej, którą możemy osiągnąć poprzez posiadanie konkretnego produktu lub produktu marki, na którą obecnie jest hype. Coraz częściej marki modowe, korzystając ze znanych mechanizmów psychologicznych, budują wokół siebie hype, np. poprzez organizację kampanii reklamowych i eventów; wprowadzając limitowane kolekcje, tym samym wpływając na popyt; pokazując kolekcje w showroomach, czy współpracując z najpopularniejszymi influencerami. Działania takie jak: produkowanie limitowanych kolekcji, długi okres oczekiwania na produkt i lista oczekujących, powodują, że hype na markę jest coraz większy.

Przykładem marki streetwearowej, z którą kojarzone jest słowo „hype” jest Supreme, a kolaboracja z Louis Vuitton pokazała, jak mocno udało się marce stworzyć wokół siebie „szum”.

Powiązane hasła:

Aneta Wodarz

Początkująca projektantka i twórczyni piżamowej marki WODACO....

Hype
fot. Adobe Stock